Przedszkole Publiczne w Bystrej Podhalańskiej

MALI EKOBADACZE

 Realizując projekt Szkoły dla ekorozwoju pod tytułem MATERIA BATERII przedszkolaki wraz z opiekunem Klaudią Wójcik przygotowały i przeprowadziły wśród mieszkańców Bystrej  ankietę badającą poziom wiedzy na temat baterii. Celem realizowanego tematu jest otrzymanie przez dzieci tytułu EKO BADACZA.   Równocześnie dziekujemy tym rodzicom, którzy poświęcili swój czas na wypełnienie ankiety.
 
        
     
 
 
 
 
W badaniu brało udział 60 mieszkańców w tym 34 kobiety i 26 mężczyzn. Ankieta zawierała 9 pytań. Były to pytania zarówno otwarte, półotwarte jak i zamknięte.

             Większość ankietowanych ma świadomość czym są baterie, jak działają jednakże nie wszyscy wiedzą jakie są ich rodzaje. Wszyscy badani odpowiedzieli natomiast, że używają baterii w sprzętach codziennego użytku np.: w pilocie tv, w zegarze, w szczoteczkach do zębów, budzikach. Niektórzy mieszkańcy naszej wioski posiadają także w domach baterie na energię odnawialną. Są nimi panele słoneczne umieszczone zwykle na dachach domów. Wszyscy ankietowani zgodnie uznali, że istnieją zabawki  urządzenia edukacyjne, które wymagają używania baterii. Niestety nie wszyscy badani mieszkańcy byli w stanie wymienić kilka wskazówek jak nie należy postępować z bateriami. Najczęściej padały odpowiedzi aby nie uszkadzać baterii i nie łączyć ich z innymi odpadami. Ankietowani stwierdzili również, iż akumulatory są bardziej wydajniejsze od baterii, gdyż można je wielokrotnie ładować i ty samym korzystać z nich dłużej. Jednogłośnie stwierdzili także, że zużyte baterie umieszcza się w specjalnych pojemnikach, które można znaleźć w przedszkolu, szkole i bibliotece. Połowa badanych wskazała, iż za niebezpieczeństwo baterii odpowiadają zawarte w nich toksyczne związki najczęściej kwasy. Wszyscy badani wiedzą także czym jest recykling i znają jego istotę.

             Przeprowadzona ankieta pokazała, iż wiedza dotycząca baterii wymaga uzupełnienia. Wielką nadzieję pokłada się więc w najmłodszych, którzy chętnie pogłębiają swoją wiedzę o bateriach w trakcie realizowanego projektu oraz z zaangażowaniem przekazują ją swoim rodzicom.