Przedszkole Publiczne w Bystrej Podhalańskiej

WWRD

Co to jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka są to zintegrowane oddziaływania, diagnostyczne, rehabilitacyjne, pedagogiczne, psychologiczne i medyczne, których podmiotem jest małe dziecko, które jest zagrożone niepełnosprawnością albo u którego występują dysfunkcje rozwojowe oraz jego rodziny. Tak więc podmiotem wczesnego wspomagania jest małe dziecko od momentu wykrycia symptomów zaburzenia do podjęcia nauki  w szkole.

Najważniejszym celem wczesnego wspomagania rozwoju jest włączenie i zaangażowanie rodziców w proces terapii, ponieważ to właśnie RODZICE najlepiej znają własne dziecko, jego potrzeby, mocne strony, a przy profesjonalnym wparciu specjalistów to właśnie oni są najbardziej kompetentnymi i pierwszymi terapeutami własnego niepełnosprawnego dziecka.


Cele Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka

Pomoc dla dziecka:
 
  • Systematyczne dążenie do poprawy jakości życia dziecka, do zapewnienia mu pełnego radości, pozbawionego napięć dzieciństwa, pomimo  występującej niepełnosprawności lub zaburzeń rozwoju.
  • Poprawa ogólnego stanu zdrowia i jego stanu ruchowego.
  • Zapobieganie występowaniu i pogłębianiu się nieprawidłowości w jego rozwoju psychoruchowym
  • Pomoc dziecku w pełnym wykorzystaniu potencjału rozwojowego, jakim dysponuje w zakresie funkcji poznawczych, rozwoju ruchowego, komunikacji i kontaktów społecznych.
  • Wyzwalanie i wzmacnianie samorzutnej aktywności społecznej, poznawczej i komunikacyjnej dziecka, przejawianej w różnych formach zabawy.
  • Pomoc dziecku w stopniowym osiąganiu coraz większej autonomii i samodzielności, na miarę jego możliwości.
Pomoc dla rodziców:
  • Dostarczanie rodzicom wsparcia w związku z długotrwałym kryzysem emocjonalnym wynikającym z faktu niepełnosprawności ich dziecka
  • Pomoc rodzicom w akceptacji dziecka, jako osoby niepełnosprawnej.
  • Pomoc rodzicom w zaakceptowaniu siebie w roli rodzica dziecka niepełnosprawnego
  • Pomoc rodzicom w coraz pełniejszym osiąganiu kompetencji rodzicielskiej, postrzeganiu siebie, jako „wystarczająco dobrych rodziców”.
  • Stopniowe przygotowanie rodziców do roli osób wspomagających rozwój ich dziecka.
  • Dostrzeganie mocnych stron swojego dziecka; stwarzanie dziecku, jak najlepszych warunków rozwoju (aranżacja otoczenia, dobór przedmiotów do zabawy i wspólnych zabaw).
 
Jak uzyskać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka?
 
Krok 1: Rozmowa ze specjalistami--wymiana informacji
Krok 2: Zgłoszenie dziecka na badanie do Poradni -ustalenie terminu badania
Krok 3: Wizyta w Poradni 
         -  przeprowadzenie badań przez psychologa, pedagoga, logopedę
Krok 4: Uzyskanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
            -    KORZYŚCI: terapia psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna