Magiczna Moc Bajek II
Międzynarodowy Projekt Czytelniczy „Magiczna Moc Bajek” edycja II
W roku szkolnym 2020/2021 dzieci 6-letnie z grupy Sówki-mądre główki brały udział II edycji projektu, którego głównym celem było promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka oraz kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym wobec osób z niepełnosprawnością.
W ramach projektu zrealizowano następujące zadania:
- „Bajkowy Przyjaciel”- wykonanie maskotki, która towarzyszyła dzieciom podczas magicznej podróży do świata wartości,
- „Kącik Projektowy”- zorganizowanie kącika projektowego w przedszkolu,
- „Magiczna moc bajek”- nauka projektowej piosenki,
- „Klucze dobrego zachowania- kiedy, jak i dlaczego mówię proszę, przepraszam, dziękuję”- zajęcia warsztatowe,
- „Dobro, które dajemy innym działa i pomnaża się wracając do nas”- wyjaśnienie morału płynącego z bajki „Brat i siostra – bajka o pomaganiu innym i szacunku dla starszych”. Prezentacja bajki na podstawie teatrzyku kukiełkowego w wykonaniu nauczyciela,
- „Dzień Praw Dziecka”- Co to znaczy, że mamy do czegoś prawo? Podawanie przez dzieci przykładów w oparciu o literaturę podstawowych praw każdego człowieka,
- „Co oznacza słowo Inność?”- burza mózgów, wyjaśnienie, że innym można być nie tylko ze względu na swój wygląd, ale również religię, narodowość, stan materialny, wykształcenie itp.,
- Przepis na przyjaźń”- burza mózgów,
- „Serduszko dla Przyjaciela”- praca plastyczna,
- „Paw, co ogon miał z przyjaźni”- rozmowa z dziećmi nakierowana za przekaz, że gest przyjacielskiej pomocy nie musi być wielkim gestem, wykonanie grupowej pracy plastycznej,
- „Możesz na mnie liczyć”- wysłuchanie opowiadania Heleny Bechlerowej „Dwaj przyjaciele”, rozmowa kierowana, powiązana z przybliżeniem dzieciom znaczenia przysłowia „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”,
- „Powiedz mi co we mnie lubisz”- rozmowy w parach na temat wewnętrznego piękna człowieka,
- „Magiczne słowa i gest”"- gra kalambury,
- „Fotobudka- Dobrze Cię widzieć”- wykonanie koleżeńskich radosnych zdjęć,
- „Kłamstwo nie popłaca”- rozmowa z dziećmi na podstawie wiersza Juliana Tuwima „O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci”,
- „Co to znaczy uczciwość?”- wspólne tworzenie kwiatu uczciwości,
- „Nie wierzymy plotce”- zabawa w Głuchy telefon,
- „Jak czuje się osoba okłamywana”- burza mózgów,
- „Na niebiesko dla autyzmu”- niebieski dzień z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu,
- „Jaki jestem”- zabawa, pokazywanie gestami i mimiką różnych haseł,
- „Jak się czuję, gdy…”- praca plastyczna,
- „Mądrość- jak to rozumiemy?”- omówienie ilustracji przedstawiających niebezpieczne sytuacje,
- „Daj się namówić”- odgrywanie scenek,
- „Co oznacza słowo zazdrość?”- burza mózgów,
- „Mój strach”- swobodna rozmowa na temat, tego czego boją się dzieci, co można zrobić, żeby pokonać swój strach,
- „Zaufaj mi”- zabawa w parach,
- „Gdzie schowała się odwaga?”- burza mózgów z piłeczką,
- „Dzień kolorowej skarpety”- akcja z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa,
- „Dobranocki z dawnych lat”- comiesięczne zajęcia, na których dzieci poznały bohaterów następujących dobranocek: Miś Uszatek, Reksio, Porwanie Baltazara Gąbki Muminki, Jacuś i Agatka, Pszczółka Maja, Smerfy, Koziołek Matołek.