Dofinansowanie na książki
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Priorytetu 3: „Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych” nasze przedszkole otrzymało w kwietniu 2022 r. środki finansowe na zakup książek - 3300 zł oraz na realizację działań promujących czytelnictwo - 450,00zł . Nasz księgozbiór wzbogacił się o 216 książek. Poza zakupem książek, przedszkole realizowało działania promujące czytelnictwo. Cała wspólnota przedszkolna zaangażowała się w realizację zaplanowanych działań.
Zrealizowano następujące działania:
- Zakres współpracy przedszkola z Biblioteką Publiczną w Bystrej Podhalańskiej:
- Wizyty przedszkolaków w bibliotece. Nauka korzystania z zasobów bibliotecznych. Spotkanie z panią bibliotekarką, słuchanie czytanych utworów, oglądanie książek, rozmowa na temat pracy bibliotekarza oraz funkcjonowania biblioteki. Zachęcanie dzieci najmłodszych do udziału w projekcie czytelniczym „Mała książka- wielki człowiek”
- Udział dzieci w zajęciach bibliotecznych:czytanie książek, oglądanie teatrzyków.
- Świętowanie Dnia Pluszowego Misia wraz z biblioteką.
- Udział dzieci w przedstawieniu teatralnym pt. „ Pożegnanie jesieni” połączone z konkursem plastycznym - recytatorskim –nagrody książkowe.
- Uhonorowanie dzieci przez Panią bibliotekarkę nagrodami książkowymi.
- Współpraca z biblioteką przy zakupie książek w ramach programu – kosultacje dot. książek popularnych wśród dzieci oraz nowości czytelniczych.
- Wydarzenia promujące czytelnictwo organizowane w ramach programu:
- Zorganizowanie Konkursu Plastycznego „Moja ulubiona postać z bajki” (zakup książek, dyplomów oraz nagród); wykonanie z dziećmi prac plastycznych na konkurs.
- Realizacja „Opowiem Wam o Polsce” z projektu edukacyjnego „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – wykonanie z pomocą zakupionej literatury gier dydaktycznych.
- „Czytanie bajek z dzieciństwa” – bajki swoje czytali Seniorzy – Babcia- Dziadek.
- W każdej grupie był organizowany „ Dzień Książki”, "Kącik ksiązki".
- Współpraca Teatrem Rabcio w Rabce – wycieczka do Teatru.
- Udział w projekcie czytelniczym „Akademia Kici Koci” – zakup książek, stworzenie kącika oraz codzienne czytanie dzieciom.
- Samodzielne oglądanie książeczek przez dzieci.
- Pasowanie na przedszkolaka- obdarowanie dzieci książeczkami.
- Zorganizowano spotkania z rodzicami dzieci na temat „Wpływu czytania na rozwój dziecka”. Rodzice usłyszeli, że książka może i powinna zastąpić w dużym stopniu komputer, przed którym dzieci spędzają bardzo dużo czasu. Książka uczy, bawi, rozwija i wzbogaca słownictwo dziecka. W myśl założeń powinno się każdego dnia czytać dzieciom 20 min. Pojawiła się też myśl, że ważne jest czytanie dziecku od urodzenia, a także wtedy, kiedy dziecko już się nauczy czytać.
- Współpraca ze Szkołą Podstawową w Bystrej Podhalańskiej –czytanie przez starszych uczniów książek przedszkolakom- promowanie czytelnictwa zarówno u starszych dzieci jak i przedszkolaków.
- Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek:
- Opracowanie regulaminu „Kodeksu małego czytelnika”- każda grupa wiekowa.
- „Południowe czytanki” – codzienne czytanie bajek i opowiadań , rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego utworu,- pobudzanie wyobraźni, rozwijanie zainteresowań książką
- Cykl zajęć z bajką terapeutyczną -wykorzystanie bajek terapetucznych, jako wsparcie w procesie wychowania dzieci.
- Wykorzystanie zakupionych książek przez specjalistów pracujących w przedszkolu logopedy, pedagoga i pedagoga specjalnego na zajęciach z WWRdz oraz KS.
- Projekty : Każdy inny …wszyscy równi , Terapia ręki dla każdego (A.Drobna)- wykorzystanie bajek terapetycznych.
- Malowanie obrazków do przeczytanych fragmentów książki- rozwijanie wyobraźni, kreatywności i talentów artystycznych.
- Polska-moja ojczyzna- zapoznanie z pozycjami książkowymi o tematyce związanej z Polską, oglądanie albumów o Polsce- przygotowanie akademii „Odzyskanie Niepodległości przez Polskę” przez dzieci 6-letnie.
- Każda bajka ma wiele zakończeń- czytanie dzieciom fragmentów książek a następnie dzieci same wymyślają zakończenie – pobudzanie wyobraźni i rozwijanie kreatywności oraz wzbogacanie słownika.
Miejsce, w którym znajdują się/zostały wyeksponowane książki zakupione w ramach programu, np. biblioteczka, półka z książkami, szafa, sala zabaw:
- zorganizowanie w każdej sali przedszkolnej „Kącika książki”,
- utworzenie biblioteczki w sali zajęć specjalistycznych.
- Zakupione tytuły literackie nauczycielki wykorzystywały między innymi do realizacji tematyki kompleksowej
- Biblioteka przedszkolna wzbogaciła się o 216 książki
- Przykłady zakupionych nowości wydawniczych dla dzieci w wieku 3-6 lat (4-8 przykładów):
- 100 cudów kultury-opracowanie zbiorowe
- 100cudów przyrody- Izabela Wojtyczka
- A to Polska właśnie …wierszyki o ojczyźnie – A. Nożyńska-Demianiuk
- Bajki logopedyczne - A. Nożyńska-Demianiuk
- Bajki terapeutyczne – M. Molicka
- Co robi Pucio – M.Galewska –Kustra ( Seria)
- Z serii… Kicia Kocia
- Kubuś Puchatek –A.A.Milne
- Nasza Polska – Zwierzęta Polski
- Z muchą na luzie ćwiczymy buzie. M. Galewska- Kustra
- Młody informatyk . Koduj z nami dzieciakami
- Nasza Polska .Skarby Unesco
- Wnioski z realizacji programu
Program zintegrował różnorodne działania nauczycieli, rodziców i dyrektora wokół promocji czytelnictwa w przedszkolu i w środowisku lokalnym. Wzbogacił także aspekty współpracy z biblioteką działającą w naszej gminie. Przedszkolne „Kąciki książek” w salach zostały wzbogacone o nowe pozycje książkowe, które spowodowały zaciekawienie u dzieci i zmotywowały do sięgania po nie. Dzieci miały szansę m. in. wziąć udział w ciekawych zajęciach, pójść na wycieczkę do biblioteki oraz słuchać utworów czytanych przez zaproszonych rodziców. Nasze przedszkole wzięło udział w programach promujących czytelnictwo tj. „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”, „Cała Polska czyta dzieciom”, „Akademia Kici Koci”. Uzyskane pieniądze zostały przeznaczone także na organizację Konkursu „Moja ulubiona postać z bajki”.
Zakupione pozycje książkowe w ramach projektu pomogły wkroczyć dzieciom w piękny świat literatury dziecięcej. Bestsellerach światowej literatury dziecięcej, nowości literackie dały przedszkolakom szansę rozwijać zainteresowania książką, poszerzyły wyobraźnię, rozwinęły słownictwo, właściwe postawy prospołeczne oraz pobudzi dzieci do twórczej zabawy.
Program otworzył nam możliwości do innowacyjnych działań w bibliotece i w naszym przedszkolu. Przygoda z książką nigdy się nie kończy! Trwa nadal!
DZIAŁANIA PODJĘTE W PRZEDSZKOLU: