Przedszkole Publiczne w Bystrej Podhalańskiej

PEDAGOG SPECJALNY

Istotą pedagogiki specjalnej jest niesienie pomocy i wsparcia osobom z różnorodnymi ograniczeniami, które w dużym stopniu wpływają na ich proces kształcenia, wychowania, jak również socjalizacji. Jej zadaniem jest nauczanie, wspomaganie wychowywania, a przede wszystkim rewalidacja, czyli usprawnianie obniżonych funkcji i kompensowanie ich poprzez te, które są prawidłowo wykształcone.

Pedagog specjalny zajmuje się zatem prowadzeniem zajęć rewalidacyjnych, czyli takich, które mają za zadanie w jak najskuteczniejszy sposób korygować występujące deficyty, ale także starać się zastępować obniżone funkcje tymi, które stanowią mocne strony dziecka. Pedagog specjalny ma pomagać rozwijać potencjał oraz motywować do wysiłku poznawczego osoby przejawiające ponadprzeciętne zdolności intelektualne.

 

Pedagog specjalny ma realizować następujące zadania:

  • Współpracować z zespołem mającym opracować  dokumentację dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET i WOPF
  • Współpracować z nauczycielami, wychowawcami, ale także innymi specjalistami zatrudnionymi w szkole i w placówkach wspierających uczniów,  ale także z rodzicami oraz uczniami. W ramach tej współpracy będzie m.in.:

       - rekomendować dyrektorowi działania w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły,

       - diagnozować  indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki.

  • Wspierać nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb uczniów, ale także ich mocnych stron.
  • Udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom ale także nauczycielom.
  • Współpracować z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.